Tyck till...........

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Sv: Tyck till...........

Inlägg  ICEMAN i ons 29 okt - 15:09

Som det ser ut i dag är det alldeles för lätt för utlänsk arbets kraft att komma in i sverige och jobba. har inget emot det alls så länge det sker på samma villkor.
men så fungerar det ju tyvärr inte idag .. de kan jobba utan någon som hälst behörigheter eller utbildningar och då kan vi inte konkurera med dom på samma nivå . de kan ta lägre priser än vad vi kan göra som har utbildat folk på våra firmor..

satt och läste i byggnads tidningen angående hur de har det i sverige . stog att de bodde i bodar och annat som inte skall ses som ett bra boende.. men va fan det har ju ställnings montörer som har jobbat ett tag gjort här med ju .. jag har med bott i bodar å annat sket ju .. det var väl ingen som brydde sig om de å skrev om vårat boende på den tiden ju ,
så skall vi konkurera så måste det ske på samma villkor nu tycker jag ,, för om vi åker till tex damnark för att jobba . då sker det på danska villkor. annars får vi fan inte åka dit alls ju vilket jag tycker är väldigt bra ,,
så nu måste det ske en ändring i sverige med tycker jag ,,

Mvh Juha

Siteansvarig

Namn : juha (ICEMAN)sorrela
Antal inlägg : 144
Ålder : 48
Företag : hemma man . jobbar för HEAB När jag kan..
Registration date : 08-01-25

http://www.stallningsbygge.se

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg  Långt till pensionen i ons 29 okt - 23:30

Håller med dig att det är lätt för utlandsregistrerade firmor att slå sig in på vår marknad. Vi saknar stake att göra nåt åt det både ställningsbyggare och facken, men glöm inte det största fegisen och det är vår regering.
På frågan som ställs ang arbetsmiljöverket och om de gör tillräckligt så är svaret "nej,nej,nej"

Långt till pensionen

Antal inlägg : 6
Registration date : 08-09-29

Inlägg  Stolt ställningsbyggare i fre 31 okt - 2:18

Jag tycker heller inte att deras arbete har varit lyckosamt, det kan bero på många anledningar.
En av anledningen är väl att de är underbemannade, men det kan oxå bero på att vi inte har tagit ansvaret fullt ut och anmält ställningar som inte är byggda efter afs.
Vi har faktiskt ett ansvar om vi vill skpa yrkes stolthet att säga ifrån både till skydsombud, regionala skyddsombud ja till och med till arbetsmiljöverket.
Tar vi de steg som behövs så ser vi ju till att hålla kvalite på ställningarna, samt att vi ser till att kunderna får säkra ställningar att jobba på.
OBS!!! Vi ser ju till att företagen tävlar på samma vilkor, och det är ju bra om man nu tänker lite solidariskt Very Happy

YRKES STOLTHET, RÄTTVISA OCH GEMENSKAP.......
Stolt ställningsbyggare
Supportansvarig

Namn : Alex Horvat
Antal inlägg : 113
Företag : HEAB Byggställningar AB
Registration date : 08-02-08

http://stallningsbyggare.forumandco.com

Inlägg  dunken i tis 4 nov - 21:00

Titta hur det ser ut med burtonställningarna i malmö. hur många av dom är byggda efter de nya reglerna. för jävligt att ingen gör nåt.

dunken

Antal inlägg : 5
Registration date : 08-08-28

Inlägg  ICEMAN i ons 5 nov - 12:14

Ja jag har med lagt märke till det.. tycker med att det är väldigt underligt att det får fortgå på det viset.
det är ju ett arbete som arbetsmiljö styrelsen skulle lägga lite mera tid på tycker jag . för det är ju dock deras uppgift att se till att reglerna följs av alla i dag om vi skall kunna arbeta under samma förutsättningar..

Siteansvarig

Inlägg  dunken i fre 7 nov - 0:01

Man får väl vänta tills något händer. affraid

dunken

Antal inlägg : 5
Registration date : 08-08-28

Inlägg  100% i fre 7 nov - 17:49

Ställningen får väl se ut som den vill bara där finns uträkningar Very Happy

100%

Namn : värvad av johan 74
Antal inlägg : 3
Registration date : 08-07-11

Inlägg  Långt till pensionen i fre 7 nov - 18:22

det stämmer säkert. men den gammla skarven och knäräcket den är inte godkänd..

Långt till pensionen

Registration date : 08-09-29

Inlägg  Peter i fre 2 jan - 22:03

Tjenis.
Jag har svårt stt tro att vi, ni, yrkesinspektionen eller någon annan myndighet kan eller kommer att göra något åt saken.
Tycker att ni borde fokusera på informationen till de beställare som finns på marknaden.
Det är ju trots allt dom som styr.
Jag tror att varje gång en beställare anlitar ett oseriöst ställningsföretag eller godkänner en icke godkännd ställning gör detta bara det aktuella företaget själva oseriöst.
Detta tror jag även att deras beställare mf. uppmärksammar och antecknar.
Detta i sin tur tror jag kommer att leda till minskat antal förfrågningar för det aktuella företaget.
Detta kommer i sin tur att göra att så småningom kommer det att lösa sig själva.
Med andra ord så tror jag att det endast är dom seriösa företagen som överlever i slutändan.

God Jul Och Gott Nytt År på er allihop...

Peter

Namn : Peter Larsen
Antal inlägg : 1
Ålder : 43
Företag : Ställningsmontage SYD AB
Registration date : 08-02-07

http://www.stallningsmontagesyd.se

Inlägg  Stolt ställningsbyggare i lör 3 jan - 19:27

Vi kommer att jobba med att få ut info till beställare och skyddsombud, vi hade ett reportage i skånskan där vi kom in lite på den delen.
Där finns mycket kvar att göra och jag hoppas att när ställningsklubben går i gång nu i februari att det är en av problemen som vi komer att jobba hårt med...

Ha det Peter..... clown
Stolt ställningsbyggare
Supportansvarig

Namn : Alex Horvat
Antal inlägg : 113
Företag : HEAB Byggställningar AB
Registration date : 08-02-08

http://stallningsbyggare.forumandco.com

Inlägg  thor i lör 7 feb - 11:52

Angående hur vi vill ha det som ställnings montörer i Sverige Jag har jobbat inom detta yrke nu i rätt så många år, Jag ser det som att det är vi som är anställda på respekterade företag i ställnings branschen inom Sveriges gränser. Det är vi själva som har gjort att priserna på ställningar i dag ligger på så låga nivåer, vi har inte ställt krav på just i detta fallet på byggnads för att få det vi jobbar med att ha ett högre krav .. Det är vi själva som har ställt till med denna orden i mitt tycke. För hur man än vänder och vrider på detta, så är det vi som montörer som har ställt upp.inte brytt oss om regler. Så som det är i dag så tar vi många gånger ut våran ilska över de företag som vi är anställda på . Fast vi igentligen skulle se om våran egen bak gård. Hade vi som anställa stått mera för samma sak så tror jag att vi hade fått upp priserna lite mera i alla fall . om än att det är svårt idag då vi har utländska företag som redan finns i våran bransch tyvärr. Önskar att jag och många med mig hade ställt större krav på allt som typ utbildningar och, sett annorlunda ut i dag tror jag . Ställt större krav på de kundersom vi har med att göra . Då hade de redan fått upp ögonen på att svenska och nordiska montörer är de bästa i värden…

thor

Registration date : 08-12-18

Inlägg  systemet i lör 7 feb - 11:57

Andra yrkes grupper som kan ta en snabb kurs . ta t.ex. 9 meters kursen,,, vad är det för trams.. de som bygger ställningen skall ju dock kunna lämna ett stort ansvar för att de som jobbar på ställningen kan jobba på ett säkert sätt utan att det är t.ex. en snickare som har byggt den utan att de är en yrkes utbildad ställnings montör som har satt upp en säker ställning som ställer alla krav som vi i dag har i Sverige,
Ta ett ex nu bara .. en elektriker som har gått en två dagars utbildning .. får som det är i dag . sätta upp en ställning som är upp till 9 meter hög…
Men jag som utbildad ställnings montör med en lång bak grund. Får inte ens koppla in min spis där hemma utan att försäkringen upp hör att gälla .. just på grund att det är elektrikerns utbildning och de krav vi har på just det,,
Men alla kan få sätta upp en ställning på ett jobb . Där människor skall jobba . ansvara för att de skall kunna arbeta på ett säkert sätt, att de kan få kunna komma hem till sina barn och familjer,, men att plugga in spisen det får man inte göra ur säkerhets punkt

Stib utbildar folk på 9 meters kurserna,,,,,,,,,,,, varför gör dom detta???? Vi förlorar ju en massa arbeten på att de gör detta … de skall ju stå för ställnings montörer och deras väl utbildningar,, så varför ge utbildningar till snickare.. murare och andra yrkes kategorier,

systemet

Antal inlägg : 1

Inlägg  anonym i lör 7 feb - 13:07

ja jag kan bara hålla med.. jag tycker nog att det är STIB som har ställt till med denna röran vi har idag ,,
för hur man än ser på det så är det STIB i slut ändan som har hand om utbildningarna ju,,
Och det har dom av någon anledning jag inte kan förstå bara .. för att det är ett profiterande företag som alla andra då klart,, men de skall ju jobba för att ställningar skall bli säkrare och att de utbildar folk som skall kunna göra dom säkrare . men ändå kan du som vilken som hälst, bara du betalar för det . kunna få gå en kurs som ger dig rätt att styra och ställa för en ställning som i mitt tycke inte e säker på bara 16 timmar...
man lär sig ingenting på 16 timmar,,, så med andra ord är STIB bara ute efter att kunna få in pengar på det de gör.. och tänker inte alls på att bibehålla våran yrkes stålthet tycker jag ,,
jag har aldrig sett några skit kurser som ger mig rätt att dra strömen i mitt eget hem. vilket på sett å vis borde finnas då den enda jag kan skada är mig själv å mina närvarande ju .. jag kan ju inte gå ut på ett bygge å dra en kabel med stark ström utan att ha en gediger utbildning..
och jag tror fan inte heller att det någonsin skulle dyka upp någe före tag som skulle kunna ge dig en rätt att göra det heller pga att det värnar om sina utbildningar,
så vad ger STIB rättigheter att dela ut ett så stort ansvar till folk som inte ens kan säga vilken last klass ställningen de har byggt tål..
detta är åt helvete fel..........
tycker att det skall finnas någon annan som ger och står för att utbildningarna blit till på rätt sett,,
ex Byggnads som dock inte har ett förflutet i branchen.. bättre de hade tagit över det .. då hade det sett bra mycket annorlunda ut i dag ..

anonym

Antal inlägg : 2
Registration date : 09-02-07

Inlägg  ICEMAN i lör 7 feb - 13:17

Jag kan bara hålla med på det du skriver,,,
För hade vi som montörer fått ett större ansvar på det vi bygger, typ att vi är tvungna att skriva på att vi har byggt en säker ställning och kan lämna en garani på att den håller för det vi står för.
att den är byggd för det den är menad för .
så länge inte företaget har lämnat ut en beskrivning för det i alla fall. för får vi det så är det ju klart företaget som skall lämna den garantin och inte vi som montörer.
en som har gått en kurs på 16 timmar kan inte lämna den sorts graranti i alla fall.
då hade vi fått bort den slags arbeten där ute .

Siteansvarig

Inlägg  ICEMAN i lör 7 feb - 13:31

STÄLLNINGSENTREPRENÖRERNA
Offertutvärdering
Ställningsarbeten
Ett hjälpmedel för att fastlägga kvalitetsnivån vid
upphandling av ställningsentreprenader.
STIB är ställningsentreprenörernas branschorganisation i Sverige.
STIB verkar för att värna om ett ökat kvalitets- och säkerhetstänkande i
branschen vad gäller produkter, tjänster och arbetsutförande.
STIB bedriver kompetenshöjande utbildning för yrkesverksamma
ställningsbyggare där målet är att erhålla ett s k kompetensbevis för
ställningsbyggare.
STIB arbetar för en ökad medvetenhet hos medlemsföretagen och dess
anställda i frågor som teknik, arbetsmiljö och etik.
STIB verkar för en sund konkurrens på marknadens villkor till gagn för
konsumenternas bästa.
Ett exempel på detta är denna ”lathund” för utvärdering av ställningsentreprenader.
Det är vår förhoppning att Ni som beställare har hjälp av denna skrift
vid utvärdering av Era offerter.

www.stib.a.se

Stämmer den texten med verkligheten???
inte i mitt tycke i alla fall..

Siteansvarig

Inlägg  ICEMAN i lör 7 feb - 13:38

Arbetsmiljöverkets föreskrifter om
ändring i Arbetarskyddsstyrelsens
föreskrifter (AFS 1990:12) om
ställningar

15 § Vid leverans av prefabricerad ställning skall leverantören tillhandahålla
instruktioner på svenska språket för uppförande, användning,
nedmontering och skötsel. Dessa skall finnas tillgängliga på arbetsplatsen.
Uppförande, väsentlig ändring och nedmontering av en ställning skall ledas
av en kompetent person med tillräcklig kunskap och erfarenhet av
sådant arbete.

är det många som ser det här ute på våra byggen idag eller...

Siteansvarig

Inlägg  thor i lör 7 feb - 13:54

ja den som möjligt vis skall ha en sådan svag utbildning i mitt tycke är ju den arbetsansvariga på arbetsplatsen.. han skall kunna gå igenom punkterna med ansvarig ställnings montör på plats.
men inte ha någon rätt i att förändra och montera en ställning själv. bara en en vis kompitens i att kunna följa med en montör och gå igenom hur han vill upp föra ställningen . men lämnas ansvars fri från att bedömma uppförandet av det.

thor

Inlägg  ICEMAN i lör 7 feb - 13:57

japp så sant det du .. kolla under texten här ..

Bilaga 5
De olika typerna av information respektive utbildning bör innehålla följande
moment, utöver vad som anges i 15 §. OBS! Listorna är ej uttömmande!
1. Särskild information.
– Orientering om vilka regler för ställningar som gäller i Sverige.
– Genomgång av typkontrollintyg och monteringsinstruktion/er för den
eller de ställningar som planeras bli använda.
En lämplig längd på utbildningen kan vara 2–4 timmar.
2. Allmän utbildning.
– Genomgång av regler för ställningar i Sverige.
– Genomgång av olika typer och fabrikat av prefabricerade ställningar.
– Olika metoder att skydda sig mot fall vid uppförande och nedmontering
av ställningar.
– Metoder för upp- och nedtransport/lyft av ställningsmaterial.
– Förankring av ställningar.
En lämplig längd på utbildningen kan vara 16 timmar.
3. Särskild utbildning.
– Grundlig genomgång av regler för ställningar i Sverige.
– Allmänna principer för uppförande av rör- och kopplingsställningar.
– Genomgång av olika typer och fabrikat av prefabricerade ställningar.
– Hur kan ställningar användas på annat sätt än vad som framgår av instruktion?
– Olika metoder att skydda sig mot fall vid uppförande och nedmontering
av ställningar.
– Metoder för upp- och nedtransport/lyft av ställningsmaterial.
– Förankring av ställningar.
– Inklädnad av ställningar.
– Beräkning av ställningar.
– Speciella ställningskonstruktioner.
En lämplig längd på utbildningen kan vara 80 timmar.

1 och 2 skall en arbetsplats chef veta i mitt tycke .. men utan rätt att genom föra ett bygge av en ställning för det .. bara för att han eler hon skall ha en vis insyn i att kunna bedömma utförandet av ställningen .
punkt tre tycker jag är den minsta av utbildningarna man skall ha för att bygga eller riva en ställning med så klart alla de timmar som krävs för att kunna få sin utbildning,,
för bara för att du har gått 80 timmar så betyder det klart inte att du är en ställnings montör. du skall ha jobbat med det i den tiden som krävs,

Siteansvarig

Inlägg  Don Quijote i sön 25 jul - 16:26

Men seriöst! De "nya" reglerna saknar ju all teknisk logik! FÖRJÄVLIGT

dunken skrev:Titta hur det ser ut med burtonställningarna i malmö. hur många av dom är byggda efter de nya reglerna. för jävligt att ingen gör nåt.

Don Quijote

Registration date : 10-07-25

Inlägg  Sponsored content

Sponsored content

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet