Kompetensbevis.....

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Kompetensbevis.....

Inlägg  Stolt ställningsbyggare i fre 7 nov - 21:12

Tycker ni att vi skall sprida ut info till beställare och skyddsombud att de i forsättningen, sätter störe krav på att ställningsbyggarna visar kompetensbevis.......
Stolt ställningsbyggare
Supportansvarig

Namn : Alex Horvat
Antal inlägg : 113
Företag : HEAB Byggställningar AB
Registration date : 08-02-08

http://stallningsbyggare.forumandco.com

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Kompetensbevis.....

Inlägg  dunken i lör 8 nov - 19:56

Tror du att de bryr sig outbildad personal gör att firman kan sätta lägre pris, och det är ju det beställaren vill..

dunken

Antal inlägg : 5
Registration date : 08-08-28

Inlägg  Stolt ställningsbyggare i lör 8 nov - 23:05

Först och främst vill jag säga att jag tror att firman tar lika mycket oavset om du är utbildad eller ej.(vilket sätter högt värde på vårt komp.bevis Very Happy )
Att vi sen har en " skyldighet " att säga till skyddsombud och beställare det tycker jag. Det är dett ända sättet för att värna om vårt komp.bevis.
Var inte rädda att säga ifrån. Det kan i sin tur leda att våra arbetskamerater som vill ha utbildning har en större möjlighet att få det. Många skyddsombud tittar inte eftersom de tar för givet att vi har den utbildning som krävs.
Jag själv har börjat att informera skyddsombuden på de olika arbetsplatsena, nu jobbar jag även för att de regionala skyddsombuden skall titta på komp.bevis. (där efter kommer beställarna)

Gör branschen en tjänst informera över allt där ni kan ....
Stolt ställningsbyggare
Supportansvarig

Inlägg  100% i lör 8 nov - 23:58

Ur AFS 1990:12 (AFS 2004:04) "Uppförande, väsentlig ändring och nedmontering av en ställning skall ledas av en kompetent person med tillräcklig kunskap och erfarenhet av sådant arbete. Denne skall ha genomgått allmän eller särskild utbildning och skall minst ha den utbildningsnivå, enligt nedan, som de som utför arbetet har."
"De som utför arbetet skall ha fått särskild information respektive lämplig utbildning för det arbete som skall utföras och de särskilda risker detta kan medföra."

100%

Namn : värvad av johan 74
Antal inlägg : 3
Registration date : 08-07-11

Inlägg  ICEMAN i mån 10 nov - 1:32

dunken skrev:Tror du att de bryr sig outbildad personal gör att firman kan sätta lägre pris, och det är ju det beställaren vill..

just det du skriver här angående outbildad personal.. där tror jag att du har fel..
för är det något som i alla fall större firmor som tex PEAB NCC och SKANSKA vill ha idag med tanke på alla regler och föreskrifter som finns , så är det firmor med just utbildad personal. jag har mött och pratat med en hel del människor innom just dessa företag och de säger själv att de häldre betalar en krona mer för att anlita ett företag med utbildade montörer som vet vad som gäller och kan lämna en garanti på det de gör .. och det känns skönt att höra det ..
så det jag vill se i framtiden är mera utbildade montörer som är ute och jobbar för att vi skall kunna få ett bra anseende och inte ses som idioter av alla andra på våra byggen .. för vi ses väldigt ofta ner på av andra arbets kollegor ute på byggena tyvärr,
jag har själv blivit kalla både det ena å det andra när jag kommit till ett bygge så .. både zigenare å knarkare och gud vet allt ju , för det var så innan ,, vi som montörer fick fan inte ens sitta i bodarna för att fika ju ,, vi fick så snällt sitta i bilen eller på plank hiven ju ,,
vi måste se till att få en högre status som montörer.. för i slut ändan..

finns vi inte på marknaden och bygger bra och godkända ställningar,,, ja du ,,,, ja då finns det så många andra företag som slår i backen ju ,,

Siteansvarig

Namn : juha (ICEMAN)sorrela
Antal inlägg : 144
Ålder : 48
Företag : hemma man . jobbar för HEAB När jag kan..
Registration date : 08-01-25

http://www.stallningsbygge.se

Inlägg  Långt till pensionen i ons 12 nov - 20:20

Man bör någ ochså informera arbetsgivaren på det företag som har outbildad personal. De är de största bovarna.

Långt till pensionen

Antal inlägg : 6
Registration date : 08-09-29

Inlägg  ICEMAN i tor 13 nov - 22:52

Där kan jag bara hålla med dig fullständigt på det ju ,, tyvärr är det ju klart så idag ,,

Men för att vi skall komma någonstanns som det är idag så måste vi som montörer se till att våra arbets givare har utbildat sina anställda i branchen,,

så jag hoppas att vi får flera folk på våran sida så att vi kan starta en debatt angående just detta här tex..

så nu gäller det bara till att få in så mycket folk vi någonsin kan här ..

det finns ju folk på sidan som har anknytningar till tex fackföreningar som kan bistå med en hel del frågor och svar .
och kunna ta upp detta med de arbetsgivare som inte vill utbilda sina anställa pga att de tycker det är en kostnads fråga ..

Siteansvarig

Namn : juha (ICEMAN)sorrela
Antal inlägg : 144
Ålder : 48
Företag : hemma man . jobbar för HEAB När jag kan..
Registration date : 08-01-25

http://www.stallningsbygge.se

Inlägg  Stolt ställningsbyggare i fre 14 nov - 15:34

Skicka ett personligt medelande till mig om ni saknar utbildning.
Stolt ställningsbyggare
Supportansvarig

Inlägg  modexkungen i sön 16 nov - 20:35

Det enda det handlar om är att på något sätt få upp statusen för vårt yrke och det enda sättet att göra det på är att få upp priserna på ställning. Priserna per kvadratmeter har legat still den senaste tio års perioden och det är till följd av utländsk arbetskraft . Utbildning är kostsamt men också 100% avdragsgillt. Bättre kontroll på arbetsplatserna kan hjälpa till men det kanske räcker att en på firman har utbildningen så kommer dom runt det på det sättet. Timlönen hänger direkt ihop med kvadratmeter priset och den har stått stilla ca lika länge, högre lön får vi om vi kan vara eniga och det är där vi ställningsbyggare brister. Vi ser om vårt eget hus och det kan jag förstå jag är likadan själv, men vi måste börja någonstans. Tomas Wilhelmsson om ni kommer ihåg honom (dunken gör) hade en vision om att starta något liknande som i Danmark. Hur det skall gå till vet jag inte och den personen som lyckas utan att få folk att bli avundsjuka högaktar jag. Facket har väl inte ngt jättestöd i ställningsbyggarkretsar!!

modexkungen

Namn : Jimmy Persson
Antal inlägg : 2
Företag : Timrå Industri service
Registration date : 08-02-28

Inlägg  Stolt ställningsbyggare i mån 17 nov - 16:38

Bra skrivet modex kungen....

Jag håller med dig att vi inte är så eniga och att priset har stått stilla länge, för länge men vi kan påverka om vi vill.
Det är ett jävla jobb men vilka vill vara med och påverka. Det krävs tid och ork e du en av dom.
Får jag med mig folk som är intresserade av att ta strid för vår sak är jag villig att ställa upp med att ordna en ställningsbyggar klubb.
Det är inte helt lätt men det går att ordna...
Titta bara på sidan hur många är med och skriver inlägg, lägger in bilder m.m
Här har vi ett bra forum för att lufta sådana saker som är både positiva och negativa men ändå väljer folk från att tiga. Sen sitter man i boden och gnäller på allt.
Detta gäller inte modex kungen Very Happy .
Det är fan nu vi måste vara eniga, vi tävlar med skrämande måga oseriösa företag, företag som väljer att ta in utländsk arbetskraft i stället för att ta oss som bor här. Våra killar går snart arbetslösa men vem fan bryr sig...
Vi går mot mörkare tider var säkra på det.....
Stolt ställningsbyggare
Supportansvarig

Inlägg  Stolt ställningsbyggare i tor 20 nov - 15:47

Jag har nyligen pratat med Arbetsmiljöverket när det gäller utländska ställningsbyggare. Innan jag tog kontakt med dem pratade jag med stib där man sa att när det gäller utländska komp.bevis skall de först valideras av stib samt så skall den utländske ställningsbyggaren få en genomgång ang dom svenska reglerna.
Och det tycker jag själv är bra, det finns till och med svenska ställningsföretag som tycker att det är bra.
Väljer man att gå detta hållet kan tex reg.skyddsombudet vid kontroll av komp.bevis se att personen i frågan är kompetent för att bygga denna typ av ställning.
I dagens läge ser verkligheten helt annorlunda ut . Vi tar ett ex på att ställningsbyggaren är "tysk".
Det reg. skyddsombudet ber om att få se komp.beviset. Tysken tar upp ett papper som han visar det reg.skyddsombudet och som han påstår är ett tyskt komp.bevis.
I och med att allt på det så kallade komp.beviset står på tyska kan det egentligen stå vad som helst eller?
Han har ju ett komp.bevis
Vi som stolt har kämpat för att få vårt kom.bevis måste idag se vårt komp.bevis likvärdigt med ett tex "tyskt eller polskt"
Att vi jämför är helt okej.Vi har ju inget emot om deras utbildningar är bättre, men vad tror ni?
Arbetsmiljöverket skiter i vilket eftersom deras advokater, inte ser en möjlighet att stoppa dom.
Jag är för stibs validering och för att de utländska ställningsbyggarna ska få info ang svenska regelverket.
Allt annat är ett hån mot de svenska ställningsbyggarna....
Stolt ställningsbyggare
Supportansvarig

Inlägg  Don Quijote i sön 25 jul - 16:08

Att inneha kompetens kommer inte att göra individerna kompetenta. Vad beträffar den nivå av kompetens som måste uppfyllas för att klara provet så är en skymf. Ska jag stolt bära mitt yrkesbevis och liftkort? Ska jag kräva respekt av en platschef som lever i en bubbla? Nej TACK, då sitter jag hellre på plank hiven.

På frågan om vi ska spionera och ange våra kamrater är min ståndpunkt klar! Sköt dig själv och skit i andra...

Don Quijote

Registration date : 10-07-25

"tysk"

Inlägg  Don Quijote i sön 25 jul - 16:13

Låt säga att Tysken hade ett giltigt yrkesbevis från Tyskland. I sådant fall bör han direkt utses till arbetsledare eftersom att de har riktiga utbildningar i Tyskland!

Don Quijote

Registration date : 10-07-25

Inlägg  Sponsored content

Sponsored content

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet